Nieuwestichting.nl

Automatische incasso voor nieuwe stichtingen?

slide1

Mag een nieuwe stichting automatisch incasseren?

Voor een nieuwe stichting is het belangrijk om giften te kunnen innen via automatische incasso. Uit onderzoek blijkt echter dat banken vaak niet bereid zijn om een incassocontract af te sluiten met een nieuwe stichting of vereniging. Wat zijn de mogelijkheden?

Het is een herkenbaar probleem voor de kersverse bestuursleden van veel nieuwe stichtingen: vol vuur gaan ze aan het werk om de benodigde fondsen te werven voor ‘hun’ goede doel. Mensen uit hun achterban worden enthousiast en zeggen een donatie toe. De beste manier om deze giften van donateurs te innen, is natuurlijk via automatische incasso. Op die manier ben je immers proactief bezig en verzekerd van regelmatige inkomsten. Je hoeft niet af te wachten tot de donateur tijd heeft om de overboeking te doen.

Dus stapt de nieuwe penningmeester naar de bank om een overeenkomst voor automatische incasso af te sluiten. Maar daar loopt hij of zij al snel aan tegen de ingewikkelde regelgeving van hun bank: In veel gevallen moet een stichting eerst twee jaar bij de kamer van Koophandel ingeschreven staan. Daarnaast moet de stichting minimaal een jaar klant zijn bij de betreffende bank. Bovendien wordt er vaak een maximum gesteld aan de hoogte en de regelmaat van het insturen van een incassobatch. Vanuit de bank gezien is dit niet onlogisch, omdat ze uw organisatie nog niet kent en zij een financieel risico draagt.

Maar voor u als nieuwe stichting betekent dit een afremming van de groei. En dat wilt u natuurlijk voorkomen. Daarom heeft nieuwestichting.nl een klein marktonderzoek gedaan bij verschillende aanbieders. De vraag was in hoeverre het mogelijk is om direct na inschrijving bij de Kamer van Koophandel een incasso-overeenkomst aan te gaan, en wat de kosten daarvan zijn.

Aanbieders Eisen Kosten
ING Bank
www.ing.nl
  • 2 jaar ingeschreven staan bij de KvK
  • 1 jaar zakelijke klant zijn bij ING Bank
  • € 0,08 per post
  • € 2,- per batch
Rabobank
www.rabobank.nl
Geen duidelijk antwoord over de eisen voor een incassocontract.

  • Bestuursleden moeten ieder geval bekend zijn bij de bank
  • Een persoonlijk gesprek nodig tussen de bank en het bestuur voor een goedkeuring.
  • € 0,08 per post
  • € 2,- per batch
ABN AMRO
www.abnamro.nl
  • 2 jaar ingeschreven staan bij de KvK
  • 1 jaar zakelijke klant zijn bij ABN AMRO
  • € 0,0821 per post
  • € 2,- per batch
Triodos
www.triodos.nl
  • 1 jaar actief bankieren bij Triodos
  • Beoordeling van uw jaarcijfers
  • € 2,50 per maand abonnement
  • € 0,10 per post
  • € 2,25 per batch
SNS Bank
www.snsbank.nl
  • 2 jaar ingeschreven staan bij de KvK
  • 1 jaar actief bankieren bij SNS Bank
  • € 0,05 per post
  • € 1,75 per batch
OVAS
www.ovas.nl
Direct na inschrijving KvK kan incassocontract worden aangevraagd.
  • € 0,19 per post
  • € 0,- per batch

Meer informatie over automatische incasso.

Conclusie

Een pas opgerichte stichting of vereniging komt bij de reguliere banken niet in aanmerking voor automatische incasso. Aanbieder OVAS lijkt de enige mogelijkheid te zijn voor het afsluiten van een incassocontract tijdens het eerste bestaansjaar van een stichting. Nadeel hiervan is wel dat de kosten per post iets hoger liggen, maar daartegenover staat dat de batch gratis kan worden ingediend.

Bekijk hier de pagina met alle informatie over automatische incasso op een rij.


7 Reacties op Automatische incasso voor nieuwe stichtingen?

  1. avatar Give a Bike zegt:

    Wij als nieuwe stichting zoeken naar een oplossing voor automatische incasso. Ik vind het product van Ovas best mooi aangeboden met de volgende beloftes:
    -Geen opstart- of setupkosten
    -Geen abonnementskosten

    Echter lees ik hier boven dat er ook een incasso contract van 20 euro per maand benodigd is en daarbij geeft Ovas zelf aan dat:

    ”U dient OVAS relatiebeheer & boekhouding te gebruiken voor het aanmaken en verwerken van de incasso batches (vanaf € 32,50 p/m, zie tarieven)”

    Dit betekend dat je dan nog een aanzienlijke bedrag aan vaste maanlasten krijgt. Voor een (nog) beperkt aantal incasso’s lijkt dit dus niet de oplossing. Zijn er echt geen betere alternatieven?

    • avatar OVAS Solutions zegt:

      Dag “Give a Bike” en andere belangstellenden,

      Ik las uw bericht over de mogelijkheden voor automatische incasso.

      Vanuit OVAS zijn er meerdere mogelijkheden.
      1.
      OVAS Connect
      Een geheel pakket bestaande uit relatiebeheer en boekhouding en aangevuld met de mogelijkheid tot automatische incasso. Dat is het deel waar u het over heeft.
      De kosten bedragen
      – voor OVAS Connect 32,50 per maand
      – voor de verwerking van de incasso: 0,19 per incassoregel.
      2.
      OVAS incasso
      Met dit pakket wordt u in staat gesteld om zelf automatische incasso’s in te lezen vanuit een Excel-bestand. De incasso’s worden dan met behulp van dit pakket verwerkt en u kunt de incasso’s ermee monitoren. U heeft direct inzicht in de status ervan.
      Dit pakket vereist een incassocontract die vooralsnog kostenloos wordt opgemaakt.
      De kosten bedragen:
      – voor OVAS Connect 7,50 per maand
      – voor de verwerking van de incasso: 0,21 per incassoregel.
      Genoemde bedragen zijn excl. BTW.

      Voor vragen kunt u contact opnemen met:
      OVAS solutions, tel.: 085-1043411, mail: info@ovas.nl
      Graag zijn wij u van dienst.

      Met vriendelijke groet,
      OVAS solutions, Johan Glas

  2. avatar A. de Graaf zegt:

    Jammer dat in bovenstaande informatie niet staat dat je ook nog kosten hebt voor het incassocontract (20 euro per maand) en voor elke machtiging 0.75 of 1.00 euro (afhankelijk van het type contract)
    Met 100 incasso’s per jaar wordt het dan wel een dure geschiedenis.
    (> 3 euro per incasso per jaar)

  3. avatar Leonie zegt:

    Beste ik heb een nieuwe Stichting en stuit tegen het probleem dat een van de bestuursleden geen Nederlander is maar wel een vergunning heeft van de IND, verder is er een BKR registratie welke de bank afwijst en geen Stichting Rekening Nummer wilt geven. Nu als Voorzitter zit ik met mijn handen in het haar, met de vraag, kan ik mijn eigen prive rekeningnummer gebruiken op de website, ook heb ik over OVAS gelezen, ik vraag me af of het daar wel kan lukken? overal wordt er BKR gedaan waarmee je achtervolgt wordt. Ookal betaal je netjes alle rekeningen. Wie heeft zoiets meegemaakt of kan nieuwe stichting mij informatie geven waar het ons kan lukken om op korte termijn wel een rekening te kunnen openen.

    Laatste vraag, sommige banken hadden ook al svoorwaarde dat je je huidige bank moest oversluiten naar hun, alvorens er een rekening geopend werd, ik schrok daarvan, omdat ik dat zeker niet van plan was, ook dat werd als afwijs reden aangevoerd, naast BKR. Het staat zo stom om de website zonder rekening gepubliceerd te laten openen.

    Wat zijn de voor en nadelen als ik mijn eigen rekeningnummer gebruik, overigens heb ik op een aantal Stichtingen gegoogled en zie dat sommige geen Stichting Rekening hebben maar b.v. een Rabobank van eigen priverekening.

  4. avatar Robbert Klavier zegt:

    Bedankt voor deze informatie en tips. Zoals ir. B. Bakhuis aangaf is dit een oplossing voor het aanvraag van automatische incasso.

  5. avatar ir. B. Bakhuis zegt:

    Dank voor de tip! Eindelijk een oplossing voor dit herkenbare probleem.

  6. avatar Adriaan van Elburg zegt:

    Als penningmeester was ik op zoek naar een partij waarmee ik voor de leden van onze stichting automatisch kan laten incasseren. Wij zijn als enthousiaste groep ooit begonnen als thuisfrontcommissie voor een jong echtpaar in Oostelijk Afrika maar wilde wel wat meer en beter en zo. In maart 2012 hebben wij besloten om door te starten als “echte” stichting. Een van de actiepunten was een contract te krijgen voor automatische incasso’s. Bij de banken kregen we telkens hetzelfde verhaal te horen, we stonden nog maar 2 maanden ingeschreven bij de kvk, moetsen eerst een zakelijke rekening openen, een jaar lang bankieren, enz, enz. Een van de bankmedewerkers tipte ons om eens te kijken op de website van nieuwestichting.nl

    Ik heb een demo aangevraagd van OVAS en dat ziet er goed uit. Voor de ledenadministratie heb ik iemand gevonden die bereidt is de ledenlijsten bij te houden en ik kan rechtstreeks vanuit het pakket incasseren en de boeken bijhouden!

    bedankt!

    Een blije bestuurder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Controle vraag: *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>