Wie kunt u bereiken?

Wat is uw bereik?

Wie gaat u bereiken met fondsenwervende acties? Wie zijn uw doelgroep?
Globaal gezien zijn er drie doelgroepen te onderscheiden: particulieren, bedrijven, vermogensfondsen. Het is bij fondsenwervende acties erg belangrijk om goed duidelijk te hebben waarom nou precies die doelgroep wil doneren.
Waarom willen ze doneren? Waar liggen hun belangen? Is er een tegenprestatie (nodig / mogelijk)? Waar ligt het voordeel voor de stichting? Is er een mogelijkheid tot donateurschap van een giftengever?

Deze pagina is erop gericht om handvatten te bieden voor u bij fondsenwervende acties.

Particulieren

• Probeer de gever over te brengen waarom zijn steun zo belangrijk is voor jullie activiteiten.
  • Zorg dat gevers hun giften uit betrokkenheid geven.
  • Koppel terug wat er met gegeven geld is gebeurd. Houd donateurs persoonlijk op de hoogte.
    Bijvoorbeeld “Vorig jaar heeft u bedrag X gedoneerd voor project Y. Met dat geld hebben wij Z kunnen doen. Bedankt voor uw steun!”
  • Zorgt voor betrokkenheid en transparantie!
  • Zorg voor een groep vaste donateurs die structureel doneren. Zij zijn belangrijk voor het dekken van de loppende/exploitatiekosten.

Bedrijven

• Verdiep u goed in de doelstellingen van het uit te voeren project en zoek partners met gelijksoortige belangen.
  • Ga altijd uit van de doelen van bedrijven. Zoek uit hoe uw project kan aansluiten op de missie van het bedrijf.
  • Denk bij sponsoring niet alleen aan geld! De drempel voor sponsoring in natura ligt veel lager. Maak daarom een lijst met tegenprestaties. Zaken die voor uw stichting nauwelijks waarde hebben, kunnen voor een bedrijf echter heel interessant zijn. Bijvoorbeeld een artikel op uw website of reclame elders.
  • Benader niet alleen bedrijven die al bekend zijn als donateur. Zij hebben vaak al een beleid voor sponsoring en zullen minder snel afwijkende interesses hebben. Een bedrijf dat nog niet aan sponsoring doet zal een goed doordacht voorstel met interesse bekijken.
  • Benader niet zomaar een groot bestand. Hoe persoonlijker het voorstel hoe beter. Kleinere, nog niet zo bekende bedrijven zullen zich soms gevleid voelen met zoveel aandacht.
  • Probeer zoveel mogelijk een aanvraag voor financiële steun eerst in concept in te leveren. Het bedrijf kan dan nog feedback geven. Vervolgens verwerkt u deze verbeterpunten in de definitieve aanvraag.

Vermogensfondsen

• Zorg dat er binnen de stichting een ingang is voor incidentele giften en aanvragen van (grote) potentiële gevers, zoals vermogensfondsen. Nu vallen deze giften of aanvragen vaak ‘ tussen de wal en het schip’. Vermogensfondsen steunen vaak vernieuwende projecten de aanvragen waar moeilijk geld voor te krijgen is. Let wel: het kan even duren voordat je geld toegezegd krijgt.
  • Onderzoek of er onder de vele vermogensfondsen organisaties zijn die jouw projecten kunnen steunen. Kijk bij het opzetten van nieuwe projecten altijd of ze aan de criteria van fondsen voldoen.

2 Reacties op Wie kunt u bereiken?

1. Grote Vraag
    kan een stichting verkocht worden an
    of ”over genomen ‘verkocht’ aan een ander stichting
    of andere stichting deelname in enz

2. avatar Louise Speijer zegt:

Goedemorgen, mijn vraag is als volgt: Ik heb op eigen initiatief vorig jaar een stichting opgezet voor Armoedebestrijding voor bewoners.
    Hiermee ben ik gesubsidieerd door de Deelgemeente Kralingen Crooswijk.
    Vanaf 2013 krijgen wij geen subsidie meer van de Deelgemeente.

Ik wil de Stichting toch voort laten bestaan en eventueel wil ik de klanten thuis gaan ontvangen. Kom ik dan alsnog in aanmerking voor een
    fonds of sponsor of niet?