Nieuwe regels voor bestuurders en toezichthouders op komst

opstelten

Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) wil de kwaliteit van het bestuur en toezicht bij stichtingen en verenigingen verbeteren. Hij heeft hiervoor een wetsvoorstel voor advies naar verschillende instanties gestuurd, zoals de Raad voor de rechtspraak. Het wordt gemakkelijker om bestuurders en toezichthouders te vervangen en te ontslaan.  Verder komen er regels voor aansprakelijkheid van bestuurders en toezichthouders die hun werk niet naar behoren doen, ook in geval van faillissement. De nieuwe regels gelden ook voor goede doelen. Bestuurders en toezichthouders die hun werk zorgvuldig naar eer en geweten doen zullen geen last hebben van de nieuwe maatregelen.

Door het wetsvoorstel weten bestuurders en toezichthouders straks beter wat er van hen verwacht wordt, kunnen zij beter op hun prestaties worden afgerekend en wordt het gemakkelijker om slecht functionerende bestuurders en toezichthouders te vervangen.De bewindsman kondigde het wetsvoorstel afgelopen november in een brief aan de Tweede Kamer aan. Het is van toepassing op alle verenigingen en stichtingen. Daardoor gelden de nieuwe regels niet alleen voor verenigingen en stichtingen in semi-publieke sectoren, maar bijvoorbeeld ook voor goede doelen.

De taak van bestuurders en toezichthouders bij verenigingen en stichtingen is nu nog niet helder in de wet geregeld. Bestuurders en toezichthouders die hun werk niet naar behoren doen, kunnen nog niet bij alle verenigingen en stichtingen aansprakelijk worden gesteld voor schade die daarvan het gevolg is. Sommige toezichthouders stellen zich onvoldoende op als tegenwicht voor het bestuur. Zij leunen achterover in plaats van nauwlettend de vinger aan de pols te houden.

Voor NV’s en BV’s bevat de wet al wel heldere regels voor de taak van bestuurders en toezichthouders. Deze regels gaan nu ook gelden voor bestuurders en toezichthouders van verenigingen en stichtingen. Verder worden de regels gelijkgetrokken voor aansprakelijkheid van bestuurders en toezichthouders die hun werk niet naar behoren doen, ook in geval van faillissement. Daarnaast wordt voor verenigingen en stichtingen op dezelfde wijze als voor NV’s en BV’s geregeld dat bestuurders en toezichthouders niet mogen meebeslissen over een besluit waarbij zij een tegenstrijdig belang hebben. Dit moet voorkomen dat persoonlijk belang uitstijgt boven het belang van de rechtspersoon.Nieuw is dat de minister de gronden verruimt voor ontslag van bestuurders en toezichthouders. Voortaan kunnen zij op verzoek van het openbaar ministerie of belanghebbenden worden ontslagen als zij het belang van de stichting ernstig schaden.

Een reactie op Nieuwe regels voor bestuurders en toezichthouders op komst

1. avatar Marita Leeuwerink zegt:

Dit is een goede ontwikkeling! Met de nieuwe regelgeving wordt eindelijkvoorkomen dat er een eigenbelang/zelfverrijking wordt nagestreefd door ‘te’ goede relaties tussen directie (werknemer) en stichtingsbestuur/ raad van toezicht. Ze kunnen onder de huidige wet beiden slapend rijk worden/blijven onder het mom van een goed doel. Zelfs in rechtbank zijn ze momenteel niet terecht te wijzen als ze volgens de eigen statuten elkaar onvoldoende controleren en corrigeren. Gevolg: oplichting en zelfverrijking levert de directeur hooguit een dikke ontslagvergoeding op (volgens arbeidsovereenkomst) en verder gaat deze directeur/ directie en de leden van de raad van toezicht/ het stichtingsbestuur vrij-uit.