Asscher: ‘Vluchtelingen mogen vrijwilligerswerk doen’.

Asscher

Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken, PvdA) had het zelf al van veel vluchtelingen gehoord, het komt nu ook uit een onderzoek dat zijn ministerie liet doen: de meeste mensen in de asielopvang willen graag werken, ook als vrijwilliger.

En vanaf nu mag het meteen. Ook als vluchtelingen nog niet weten of ze in Nederland mogen blijven en ook als uitkeringsinstantie UWV de aanvraag voor vrijwilligerswerk nog niet heeft gecontroleerd. Asscher maakte op dinsdagmiddag bekend dat hij de regels daarover verandert, met steun van regeringspartner VVD. Nu duurt het nog een paar weken voordat het UWV is nagegaan of vluchtelingen niet worden gebruikt als gratis werkkracht. Het UWV blijft dat doen, maar achteraf: wie een vluchteling echt werk laat doen, krijgt een boete van 8.000 euro.

Asscher kwam met het nieuws bij een bezoek aan de Refugee Company in Amsterdam, die in de vroegere Bijlmerbajes (nu een azc) vluchtelingen aan werk probeert te helpen. De Syrische Noor Issa (22), kunstenares, vertelde dat ze als vrijwilliger kinderen hielp in het azc in Alkmaar, maar een huis kreeg in Haarlem en te weinig geld heeft voor de reiskosten.

Bron: NRC