Controle ANBI’s is gebrekkig

ANBI

De Belastingdienst doet te weinig om fraude tegen te gaan van algemeen nut beogende instellingen (ANBI´s). Dat blijkt uit cijfers van de Belastingdienst van eind vorig jaar. Jaarlijks loopt de Belastingdienst een half miljard euro mis door de onterechte toepassing van de erf- en schenkvrijstelling voor ANBI’s en de giftenaftrek.

Voor een ANBI gelden er verschillende fiscale voordelen. Een ANBI hoeft bijvoorbeeld geen schenk- en erfbelasting te betalen over ontvangen erfenissen en schenkingen die gebruikt worden voor het algemeen belang en donateurs kunnen meestal profiteren van de giftenaftrek. De controle van ANBI’s is echter niet sluitend.

ANBI-regeling is complexer geworden

Het is voor de Belastingdienst steeds lastiger om alle ANBI’s te controleren. Op dit moment zijn er zo’n 43.000 ANBI’s en heeft de fiscus slechts veertig mensen in dienst om de rotte appels eruit te halen. Uit een eerder rapport over de ANBI-praktijk bleek ook al dat de controle lastig is en dat de complexiteit van de regelgeving  is toegenomen. Om de controle te verbeteren, zal de Belastingdienst meer moet investeren.  Daarnaast is het aan het volgende kabinet om de huidige ANBI-regeling tegen het licht te houden en eventuele verbeteringen voor te stellen.

Bron: Rendement