Bestuurder ANBI mag vrijwilligersvergoeding aftrekken als gift

rechter

Het Gerechtshof Arnhem heeft geoordeeld dat een vrijwillig bestuurder bij een ANBI-stichting recht heeft op giftenaftrek van € 1500,- als hij afziet van een vrijwilligersvergoeding van de stichting.  Het moet dan wel aannemelijk worden gemaakt dat hij recht heeft op een vrijwilligersvergoeding waarover hij vrijelijk kan beschikken.

Het ging om een bestuurder die in 2008 vrijwillig lid was van het bestuur van een algemeen nut beogende instelling (ANBI).  Hij kreeg een vrijwilligersvergoeding en besloot deze terug te geven als gift. Hij trok dit als gift af in zijn aangifte inkomstenbelasting. Vervolgens kreeg hij een opgelegde aanslag van de belastingdienst waarbij de inspecteur de giftenaftrek niet accepteerde omdat er niets was vastgelegd in het beleid over de vrijwilligersvergoeding voor bestuurders.

Wel was er een besluit van de stichting om een vrijwilligersvergoeding uit te keren aan de man. Dit werd duidelijk uit een brief van de adjunct-directeur van de stichting waarin stond dat de bestuurder als vrijwilliger aanspraak kon maken op een vergoeding tot € 1.500, maar dit ter beschikking had gesteld aan de stichting als gift.

De rechter vond de brief van de adjunct-directeur voldoende bewijs en stelde de vrijwilliger in het gelijk. De bestuurder mocht de vrijwilligersvergoeding daarom gewoon als gift aftrekken in zijn aangifte inkomstenbelasting.

ziet ook: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2014:142