Collectanten steeds moeilijker te vinden

collectebus (2)

Goede doelen in ons land kampen met een groot probleem. Er komt minder geld binnen via collectes omdat steeds minder mensen te vinden zijn die met de geldbus langs de huizen willen gaan. Vrijwilligers zijn het beu aan de deur nog langer te moeten uitleggen waarom er zoveel geld aan de strijkstok blijft hangen en topbestuurders van goede doelen tonnen aan salaris ontvangen. Dit meldt de Telegraaf op 9 september 2014.

We moeten creatiever worden”, zegt Joanna van Drongelen van de stichting Collecteplan, die de belangen behartigt van de 26 organisaties die landelijk deur aan deur mogen collecteren. „Vroeger vroeg je je buurvrouw gewoon om te helpen, maar vandaag de dag kennen mensen hun buren soms niet eens. Vandaar ook dat nu via Facebook en andere sociale media geworven wordt. Het is een uitdaging om mensen op de juiste wijze te ’triggeren’ om mee te doen. We zijn met z’n zeventien miljoenen, dus kansen te over lijkt me”, aldus Van Drongelen, die zelf als regelaar van het Prinses Beatrix Spierfonds deze week 32.000 collectanten de straat opstuurt om geld bijeen te halen.

„Nederland is een goedgevig landje”, vervolgt ze. „Niet alleen aan de deur wordt goed gegeven, maar ook via tal van inzamelingsacties worden goede doelen ondersteund. Rondjes rond de kerk lopen, baantjes zwemmen in het zwembad of koekjes bakken. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt georganiseerd. Nu valt het alleen extra op, omdat dit via internet veel meer in de publiciteit komt.”

Ook het Leger des Heils is een grootscheepse campagne begonnen om duizenden nieuwe collectanten te werven voor ’hun’ week van 24 tot 29 november. „We moeten wel, want als we ze niet uit alle hoeken en gaten trekken betekent het dat we minder mensen kunnen helpen die onze steun hard nodig hebben”, zegt commandant Hans van Vliet. „Ons boegbeeld, majoor Bosshardt, zette zich altijd met ziel en zaligheid in voor haar medemens. Onbaatzuchtig en liefdevol tot op het bot. Haar jarenlange strijd voor de kwetsbaren in onze samenleving inspireert het Leger nog steeds om het goede te doen en onze medemens actief te helpen.”

„Maar in ieder van ons schuilt een majoor hoor”, lacht de baas van het Leger des Heils, „want hulp bieden kan ook door met zo’n collectebus langs de deuren te gaan. Vandaar onze oproep aan Nederlanders ons daarbij te helpen. We worden daartoe gedwongen, want de samenleving verandert. We individualiseren, de overheid trekt zich terug, burgers worden steeds meer teruggeworpen op zichzelf. Je moet jezelf vandaag de dag kunnen redden. Maar dat lukt niet iedereen, zeker niet in de crisis. Bovendien voelen steeds meer mensen zich eenzaam. Twaalf procent van de Nederlanders heeft geen vrienden. En als je dan ziek wordt, je baan verliest of je huur niet meer kunt betalen, dan is het Leger des Heils vaak het laatste vangnet…”

Onvrede

„Als leider van de grootste hulpverleningsorganisatie van ons land verdien ik echt geen 2,5 ton salaris. Ik kom nog lang niet aan de helft daarvan. Maar ik snap die onvrede daarover van mensen die geld willen geven aan goede doelen. Er is te veel negatieve publiciteit geweest en daarom ook is het belangrijk transparant te zijn. Wij kunnen ieder dubbeltje verantwoorden en iedereen mag onze boeken inzien. Ik hoop dat wij een omslag teweeg kunnen brengen”, aldus Van Vliet.

De afgelopen jaren wordt er veel minder geld gegeven aan de collectanten. Werd in 2009 nog ruim 64 miljoen euro door de 26 instanties bij elkaar geharkt, in 2012 was dat al afgenomen tot 54 miljoen. Vorig jaar stortte het – mede door de ophef rond Alpe d’HuZes – helemaal in en werd nog maar 34 miljoen euro opgehaald.

Door Gijsbert Termaat