Fiscus ontneemt 1.500 goede doelen speciale Anbi-status

Belastingdienst onderzoekt ANBI's

De fiscus ontnam vorig jaar een derde van de gecontroleerde goede doelen de speciale Anbi-status omdat deze niet aan de eisen bleek te voldoen.  Bij één op de vier goede doelen waar de Belastingdienst vorig jaar de boeken heeft gecontroleerd, bleek de organisatie niet aan de eisen te voldoen. Sinds 2009 is na onderzoek van de Belastingdienst van ongeveer 1500 organisaties de zogenoemde anbi-status ingetrokken. Dat meldt de NOS op 12 januari.

In Nederland zijn er ongeveer 35.000 goede doelen-organisaties. De Belastingdienst treedt op omdat ze niet allemaal voldoen aan bepaalde voorwaarden: dat het algemeen belang moet worden beoogd en dat een instelling met haar werkzaamheden het algemeen belang geheel of nagenoeg geheel dient, zegt de Belastingdienst in een toelichting. De dienst kan niet zeggen hoe vaak er sprake was van fraude. Er is een speciaal meldpunt misbruik anbi ingesteld, maar de Belastingdienst kan nog geen resultaten melden. Sinds begin dit jaar zijn de regels al aangescherpt.

Voorwaarden

Organisaties kunnen alleen nog maar de officiële anbi-status krijgen als ze via een website openbaar maken waar het geld naar toe gaat, wie de bestuursleden zijn en wat de vergoedingen zijn die zij ontvangen. Uit informatie van de Belastingdienst blijkt dat minder dan de helft van alle goede doelen een website heeft. Een speciale commissie onder leiding van voormalig Rekenkamerlid Gerrit de Jong wil dat goede doelen die geld inzamelen eerst worden gecontroleerd voordat ze een speciale status krijgen. Dat zeggen betrokkenen met kennis van het rapport tegen de NOS.

In totaal zijn er meer dan 35.000 organisaties in Nederland met een speciale status. Giften aan deze organisaties zijn aftrekbaar, maar de organisaties hebben ook andere voordelen zoals de vrijstelling op erf- en schenkbelasting en ze hoeven geen btw op energie te betalen. Jarenlang was het heel eenvoudig de anbi-status te krijgen bij de Belastingdienst. Er werd nauwelijks gecontroleerd. Het is een fluitje van een cent, zegt een betrokkene. “De controle door de Belastingdienst vindt achteraf plaats en die is ook nog eens heel beperkt.”

Giften aan deze goede doelen zijn aftrekbaar en de organisatie krijgt zelf ook belastingvoordelen. Het is goed dat de Belastingdienst de regels handhaaft, zegt Adri Kemps van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). De Belastingdienst heeft volgens hem te weinig capaciteit gehad om de anbi’s werkelijk te onderzoeken. Wij hebben wel twijfels bij sommige organisaties, dus het is goed dat de Belastingdienst er nu werk van maakt. Sinds de invoering van het nieuwe registratiesysteem in 2008 zijn ruim 6100 goede doelen verdwenen; ruim 1500 onder druk van de Belastingdienst.

Voorbeelden

De Belastingdienst heeft van verschillende muziekverenigingen en dorpshuizen de status ingetrokken omdat ze niet meer aan de eisen voldoen. Ook Scientology Nederland heeft volgens de Belastingdienst geen recht op de anbi-status, maar de organisatie ging daartegen in beroep en het besluit is door de rechter teruggedraaid. Ook een Bed and Breakfast in Balkbrug verloor de anbi-status. De eigenaar constateert dat de Belastingdienst strenger is gaan controleren. Ze toetsen nu of de anbi’s nog wel aan de eisen voldoen. Dorpsvereniging de Hezebrink verloor eind vorig jaar de status. Er werden ons allerlei flauwekulregels opgelegd door de Belastingdienst, zegt penningmeester Kloezeman. De vereniging die een buurthuis exploiteert heeft nu voor een andere vorm gekozen. Frans van der Aar van zwembad De Waterhoorn in Hoorn vroeg onlangs de anbi-status aan voor zijn zwembad. Hij hoopte zo 23.000 tot 25.000 euro te kunnen bezuinigingen op de energierekening. Maar de Belastingdienst wees zijn verzoek af.

Transparantie

Ook een stichting van de C&A familie Brenninkmeijer, Genossenschaft Constanter, verloor dit jaar de Anbi-status. Vanaf volgend jaar moeten stichtingen ook de financiën openbaar maken. Van deze stichting is maar weinig bekend en de organisatie heeft ook geen duidelijke website. Opvallend is dat vlak voor het krijgen van de anbi-status de doelstellingen van de stichting zijn aangepast. Vlak voor het intrekken van de status gebeurde dat opnieuw. In een reactie geeft de stichting aan zelf af te zien van de status. De nieuwe eisen vanaf 1 januari wegen niet op tegen de mogelijke voordelen, staat in een e-mail aan de NOS

Onlangs pleitte de commissie-Dijkhuizen (herziening inkomstenbelasting) voor afschaffing van het anbi-systeem. Volgens de commissie is niet bewezen dat door het belastingvoordeel meer mensen een gift doen of dat het leidt tot hogere giften.

Met de giftenaftrek is in totaal 400 miljoen euro gemoeid. Staatssecretaris Weekers komt dit voorjaar met een standpunt.

Bron: NOS.nl