Flinke stijging donateursvertrouwen

slide1

Het gaat weer de goede kant op met het donateursvertrouwen in Nederland. Dat blijkt uit de meting over het eerste kwartaal van 2017 door het Nederlands Donateurspanel (NDP). Met name jonge gezinnen zijn positiever over goede doelen, waarbij gezondheidsfondsen het beste scoren. Binnen het donateursvertrouwen telt vooral zwaar dat het geld goed wordt besteed.

Elk kwartaal bepaalt het NDP de index voor het donateursvertrouwen. In het eerste kwartaal van 2017 is het donateursvertrouwen gestegen van -16 naar -9.  De respondenten van dit panel zijn dit kwartaal een stuk positiever geworden over goede doelen. Dit kwartaal is 7,5% (vorig jaar was dat nog 4,5%) van de mensen positiever gaan denken over goede doelen.

Besteding donatie nog steeds belangrijk

Daarnaast laat de geefbereidheid een positief beeld zien. Slechts 12,9% (was 16,6% in het vorige kwartaal) verwacht dat ze de komende twaalf maanden minder geven aan goede doelen. En ook de verwachting over de geefbereidheid van de Nederlandse bevolking is gestegen. Het is de verwachting dat het aantal mensen dat de komende maanden minder gaat geven, daalt van 32,7% naar 25,3%. Meer mensen willen dus hetzelfde geven of zelfs meer. Het rapport van het NDP laat ook zien dat het voor donateurs nog steeds erg belangrijk is waar het geld naartoe gaat. Donateurs stellen het zeer op prijs als ze zekerheid krijgen over de besteding van het geld.

bron: NDP en Rendement