Nederlanders blijven aan goede doelen geven

XTRA - GOEDE DOELEN - WERELD NATUUR FONDS

AMSTERDAM – Ondanks de moeilijke economische tijden blijven Nederlanders aan goede doelen geven. Dat concludeert ABN Amro in een rapport. De giften blijven stijgen, maar de groei zal dit jaar minder dan 5 procent zijn, denkt de bank.

Traditionele manieren van doneren – bijvoorbeeld via collecties – worden steeds minder belangrijk. Maar het koppelen van goede doelen aan zaken die voor de donateur profijtelijk kunnen zijn, zoals loterijen, komen daarentegen steeds meer op. De bank ziet veel mogelijkheden voor het inzamelen van geld via de nieuwe media, omdat dan donateurs gericht benaderd kunnen worden. Die markt is nog redelijk onontgonnen.

Steeds vaker komen de initiatieven voor goede doelen en andere vormen van sponsoring vanuit de publieke sector, merkt ABN Amro op. Dat betekent echter niet dat deze sector in staat is om ,,van het ene op het andere moment in gaten te springen die vallen door overheidsbezuinigingen”, aldus het rapport.

Bron: De Stentor