Nog maar 4 weken tot SEPA

sepa

Nog maar vier weken te gaan tot de verplichte ingangsdatum van SEPA, de Single European Payments Area, op 1 augustus 2014. Als u niet tijdig bent overgestapt op SEPA heeft dat grote gevolgen voor uw stichting: u kunt niet meer incasseren of betalingen overmaken.

SEPA moet grensoverschrijdend betalingsverkeer makkelijker maken. Voor al het betalingsverkeer kan gebruikgemaakt worden van een internationaal bankrekeningnummer (het IBAN) en eventueel van een business identificatie code (de BIC).

Incasso in boekhoudpakket
Op 1 augustus aanstaande eindigt de extra overgangsperiode voor de overstap op SEPA. Vanaf deze datum mogen banken alleen nog betaal- en incasso-opdrachten in SEPA-formaten verwerken. Ook wordt het oude rekeningnummer definitief vervangen door het IBAN. Maakt u nog steeds gebruik van oude bestandsformaten (ClieOp) voor het aanleveren van betaal- en incasso-opdrachten? Dan dringt de tijd om over te stappen op (Bedrijven) Euro-incasso en Eurobetaling.  Hiervoor kunt u een boekhoudpakket speciaal voor stichtingen gebruiken. Zo levert u uw bestanden meteen in het juiste SEPA-formaat aan.

IBAN en BIC
Eén van de zaken waar u dus op moet letten, is of u alle rekeningnummers in uw administratie al heeft aangepast. Om problemen in het betalingsverkeer te voorkomen zetten banken tot 1 augustus 2014 de nummers automatisch om in een IBAN-rekeningnummer, maar die overgangsmaatregel eindigt dan. U kunt nog wel terecht op speciale websites  om snel en eenvoudig het IBAN en de BIC van Nederlandse rekeningnummers op te kunnen vragen zoals de IBAN BIC Service (ondersteund door de Nederlandse banken), maar dit is wel extra werk. Op deze site kunt  u ook gebruik maken van de MultiChecker om in één keer een heel bestand met rekeningnummers om te zetten naar IBAN.