Opbrengst kleine goede doelen gedaald

goede doelen

Donaties aan goede doelen groeien haast niet meer. Vorig jaar haalden ze gemiddeld nog slechts 0,7 procent meer op dan het jaar ervoor. Maar vooral kleinere organisaties krijgen minder geld dan voorheen.

Dat meldde het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) maandag. Volgens de cijfers van de toezichthouder lieten goede doelen die meer dan 2,5 miljoen inzamelden in 2012, een kleine stijging zien van 1,1 procent ten opzichte van 2011. De kleinere instellingen haalden gemiddeld echter 4,3 procent minder op.Vrijgevig
Per huishouden is er in 2012 € 200 gedoneerd aan de landelijke bekende goede doelen. Nederland behoort daarmee tot de landen die gemiddeld het meeste aan goede doelen geven.

Het CBF registreerde over 2012 € 1,423 miljard aan baten uit eigen fondsenwerving en € 2,352 miljard aan overige baten zoals subsidies en bijdragen van loterijen. In totaal kwam € 3,775 miljard beschikbaar waarvan € 3,272 miljard werd besteed aan de doelstellingen. € 429 miljoen werd uitgegeven aan beheer en wervingskosten en € 73 miljoen is toegevoegd aan reserves en fondsen. Door de sector Internationale hulp werd € 1,2 miljard besteed, door de sector Welzijn € 1,1 miljard, door Natuur en milieu € 458 miljoen en door Gezondheid € 420 miljoen.KWF Kankerbestrijding ontving meeste giften
KWF Kankerbestrijding ontving in 2012 de meeste giften en was met € 137,2 miljoen de grootste fondsenwerver. De groei in baten uit eigen fondsenwerving van KWF kwam vooral uit de toename van donaties dankzij de stichting Alpe d’HuZes. De tien goededoelenorganisaties met de hoogste baten uit eigen fondsenwerving waren in 2012: KWF Kankerbestrijding, Unicef, Artsen zonder Grenzen, Wereld Natuur Fonds, Hartstichting, Rode Kruis, Natuurmonumenten, Plan Nederland, Oxfam Novib en Cordaid.

Uit de jaarverslagen van de fondsenwervende instellingen blijkt dat bijna een half miljoen vrijwilligers en 800.000 collectanten actief zijn om de doelstellingen te verwezenlijken, bijgestaan door 14 duizend betaalde medewerkers (fte’s). De gemiddelde salariskosten van de directieleden bedroegen € 116.000 (het gemiddelde brutosalaris is € 91.000).