Vervalt maximum uurloon vrijwilligers?

vrijwilliger

19 november 2014 – Mogelijk komt er een einde aan het maximum uurloon binnen de vrijwilligersregeling. De Tweede Kamer heeft onlangs hiervoor een motie aangenomen. De maximale vrijwilligersvergoeding per uur en per maand zou vervangen moeten worden door een maximumvergoeding per kwartaal. In overleg met sportkoepel NOC*NSF en de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) hebben Kamerleden een motie ingediend om de vrijwilligersregeling te versoepelen.

Huidige vergoeding is €4,50 per uur
Als u samenwerkt met vrijwilligers, mag u ze momenteel een maximale (kosten)vergoeding geven van maximaal € 4,50 per uur, € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Hierover hoeft u dan geen loonheffingen af te dragen. Dit voorkomt extra administratief werk, maar volgens de Kamerleden kan dit beter. Een maximumvergoeding per kwartaal zou namelijk beter aansluiten bij de praktijk, waarin vrijwilligers op bepaalde momenten, zoals de periode voor een evenement, ineens veel meer uren maken. Hierdoor kan de vergoeding op basis van het uurtarief al gauw het maximum per maand overschrijden.

Ministerie moet nog beslissing maken

Het is nog maar de vraag of het ministerie van Financiën de motie omzet in regelgeving. Het ministerie pleit juist voor een maximumvergoeding per uur om zo de vergoeding voor het vrijwilligerswerk te onderscheiden van betaalde arbeid door beroepskrachten. Maar volgens de Vereniging lijkt vrijwilligerswerk door de vergoeding per uur juist wel op betaald werk. Na overleg met NOC*NSF en de Vereniging NOV zal het ministerie met een besluit komen.

Bron: Rendement 14-11-2014