Vrijwilligers zijn gezonder

vrijwilligerswerk

Mensen die vrijwilligerswerk doen zijn over het algemeen gezonder dan mensen die dat niet doen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Gent dat onder 40.000 Europeanen uit 29 landen werd uitgevoerd. Uit de resultaten bleek dat vrijwilligers zo gezond zijn als niet-vrijwilligers die 5 jaar jonger zijn.

Verbetering van het sociale netwerk

Vrijwilligerswerk heeft vaak positieve sociale en psychologische gevolgen. Het kan de kwaliteit en kwantiteit van iemands sociale netwerk verbeteren en zelfvertrouwen van de vrijwilliger. Volgens de onderzoekers voorkomt vrijwilligerswerk ook functionele achteruitgang en dementie op latere leeftijd.

Hoger inkomen

Vrijwilligers zouden gezonder en betere werknemers zijn. Ook het inkomen speelt volgens de onderzoekers een belangrijke rol bij de gevonden resultaten. Vrijwilligers hebben namelijk over het algemeen een hoger inkomen. Dit heeft een positief effect op de algehele gezondheid van de vrijwilliger.

Hormoon tegen stress en virussen

Neurologisch onderzoek geeft daarnaast aan dat vrijwilligers bij het helpen van anderen een zogenoemd zorggerelateerd hormoon aanmaken. Dit hormoon werkt tegen stress en virussen. Hierdoor heeft vrijwilligerswerk ook een positief effect op zijn gezondheid.