Stichting oprichten

112.868 keer bekeken

U denkt erover na om een stichting op te richten of u wilt gewoon meer informatie hierover. Dan bent u op de juiste website. Op nieuwestichting.nl vindt u alle informatie over het oprichten van een stichting.

Stappenplan

Het stappenplan laat de belangrijkste stappen zien waar u aan moet denken als u een stichting opricht.

Bestuur

Een stichting kent meestal één bestuursorgaan: het bestuur. Het bestuur vertegenwoordigd en bestuurt een stichting en zorgt ervoor dat het doel van de stichting zoveel mogelijk wordt nagestreefd.

Doelstellingen

Het is belangrijk dat mensen weten waar uw stichting mee bezig is, dat ze weten waarvoor je staat en waar je naartoe wil;  en het is belangrijk dat je dit ook waarmaakt.  Vandaar het belang van goed geformuleerde doelstellingen, die duidelijk aangeven wat de stichting wil bereiken en op basis waarvan gecontroleerd kan worden of ze bereikt zijn.

Statuten

In de statuten staan het doel en de belangrijkste regels van een stichting. Het is verplicht om de statuten bij een notaris te laten vastleggen.

Financieel

Het is van essentieel belang dat u de financiële administratie van de stichting op orde heeft. Het bestuur is namelijk wettelijk verplicht om zorg te dragen voor de administratie.

9 Reacties op Stichting oprichten

1. avatar Hendrik Verweij zegt:

Duidelijk en overzichtelijk, bedankt. Misschien kunnen jullie nog wat informatie plaatsen over fondsenwerving?

2. avatar rob zegt:

Ik heb gehoord dat een notariele akte voor een stichting niet perse hoeft.
    Is inschrijving bij de KvK alleen niet voldoende?

Hoeveel zijn de notarielekosten minimaal,het is toch in de meeste gevallen een standaard akte?

Bij voorbaat hartelijk dank.

3. Geachte heer/mevrouw,

Kan ik in het bezit komen van een algemene brochure over het oprichten van een nieuwe stichting. Kunt u mij hierover informeren.

Met vriendelijke groeten,

Cindy Bruschke

4. avatar Gerrit Jan Brethouwer zegt:

Een goede, uitgebreide en heldere website,
    Ik zal hier zeker nog een aantal keren reugkomen tijdens de oprichting van de stichting.

Met vriendelijke groet,

Gerrit Jan Brethouwer

5. avatar Jolanda zegt:

Heldere informatie! Echter ik zou graag willen weten of er ook persoonlijke voorwaarden zijn om bestuurslid van een stichting te worden?
    Dus: is de persoonlijke situatie van belang als je bestuurslid wilt worden? Denkende aan bijv. schulden, werkeloos zijn, het willen kopen van een huis etc. ?

Grs Jolanda

6. avatar Marko zegt:

kun je ook een stichting oprichten, later raad van toezicht ed aanstellen en vervolgens zelf in dienst treden?

7. avatar Edwin zegt:

Beste nieuwestichting.nl,
    Vraag in navolging van Marko hierboven: kan ik – als bestuurslid van mijn stichting – mijzelf inschakelen om betaald een project te doen namens de stichting?
    Met vr. groet,
    Edwin