Administratie op orde?

Het is van essentieel belang dat u de financiële administratie van de stichting op orde heeft. Het bestuur is namelijk wettelijk verplicht om goed zorg te dragen voor een deugdelijke administratie.

Uit onderzoek via deze website blijkt dat er vraag is naar meer informatie over administratie voor startende stichtingen. Wij hebben OVAS Solutions gevraagd om hier een artikel over te schrijven. OVAS Solutions heeft speciaal voor stichtingen een online administratiepakket gemaakt.

Globaal gezien bestaat de administratie voor stichtingen in het kort uit twee componenten:
Relatiebeheer: weet wie uw donateurs zijn en gebruik het als stuurinformatie.
Boekhouding: kostenbeperking en sturen op financiële informatie.

Relatiebeheer donateurs

Goed beheren van uw relaties en donateurs zorgt voor ondersteuning in het behouden van uw bestaande klanten en maakt uw processen efficiënter.
Het werven van nieuwe donateurs in voor veel stichtingen een uitdaging, maar het behouden van donateurs is vaak nog een grotere uitdaging. Buiten de factoren als een goede doelstelling, de wijze van communicatie, in hoeverre de prospect zich aangesproken voelt tot de stichting et cetera, gaat het om het creëren van de juiste band.

• Aandacht geven aan de donateur
  • Begrijpen en waarderen van de donateur
  • Het overtreffen van verwachtingen
  • Luisteren naar de individuele donateur
  • De juiste vorm van sponsoring en bijdrage aanbieden

De persoonlijke benadering van uw prospects, donateurs en relaties is erg belangrijk. Iemand wil graag persoonlijk benaderd worden om een goede feeling te hebben en te behouden met het (goede) doel.

Boekhouden

Boekhouden wordt vaak als “must” gezien. Dit terwijl boekhouden juist een schat aan informatie kan bieden. Waarom boekhouden voor stichtingen?

1. Simpelweg: omdat het verplicht is. Stichtingen dienen een deugdelijke administratie te voeren.
  2. Informatie verschaffen. U krijgt namelijk inzicht in uw inkomsten en uitgaven (kosten). Hierdoor kunt u exacter sturen op basis van financiële informatie

Speciaal voor fondsenwervende stichtingen heeft OVAS Solutions de module boekhouden beschikbaar gemaakt in het online administratiepakket.

Wat heeft OVAS u te bieden?

OVAS is een online administratiepakket dat u voorziet in relatie-, donateurs- en giftenbeheer gekoppeld aan uw boekhouding.

Online relatiemanagement

• Direct inzicht in uw prospects, donateurs en relaties (debiteuren, crediteuren)
  • Informatie over adresgegevens, betalingen, contactmomenten en acties in één oogopslag
  • Snel reageren op uw donateurs
  • Vastleggen van contactmomenten
  • Geautomatiseerde betalingen via automatische incasso en iDEAL

Online boekhouden

• Eenvoudig boekhouden en betalingen (geautomatiseerd) koppelen aan relaties en donateurs
  • Mogelijkheid voor uw accountant om online mee te kijken in uw boekhouding
  • Eigen betalingsoverzichten genereren
  • Koppeling met internetbankieren
  • Automatische BTW aangifte
  • Volledige financiële geschiedenig per individuele relatie en donateur inzien

Wie is OVAS Solutions?

OVAS Solutions is een bedrijf dat is ontstaan uit mensen met een achtergrond bij verschillende stichtingen. Tijdens de werkzaamheden bij deze stichtingen liepen we tegen het probleem aan dat administratiesoftware voor stichtingen vrij kostbaar zijn. In ieder geval voor de kleinere stichtingen bijna onbetaalbaar. Vanwege het warme hart dat wij stichtingen toedragen en vanuit onze overtuiging hebben we de handen ineengeslagen en daar is het administratiepakket OVAS voor stichtingen uit voort gekomen. Dit is een online administratiepakket dat ontwikkeld is met het oog op optimaal en uitgebreid donateur- en giftenregistratie voor een laag tarief. Hiernaast heeft u geen investeringskosten voor het opzetten van uw administratie.

Naast het administratiepakket verzorgt OVAS Solutions ook websites, webshops, webapplicaties, iDEAL implementaties en verschillende andere diensten.

Geen accountant? Wij werken samen met een accountantskantoor die mee kan kijken in uw administratie en uw administratie controleert.

Een reactie op Administratie op orde?

1. avatar 'Glen Middag zegt:

Ik word de penningmeester van een nieuw op te richten stichting voor een buurthuis. Wij hebben voor zover ik weet niet te maken met fondsenwerving. Is er ook een boekhoudprogramma van OVAS welke niet speciefiek voor fondsenwervende stichtingen is?