Doelstellingen

Doelstellingen Stichting

Doelstelling De doelstelling van een stichting hoeft niet altijd van ideële of liefdadige aard te zijn. Er bestaan ook stichtingen met een doelstelling van meer zakelijke of commerciële aard, zoals bijvoorbeeld bepaalde spaarbanken. Dit misverstand is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de wet enige beperkingen aan de doelstelling van een stichting stelt.

Het is belangrijk dat mensen weten waar uw stichting mee bezig is, dat ze weten waarvoor je staat en waar je naartoe wil;  en het is belangrijk dat je dit ook waarmaakt. Vandaar het belang van goed geformuleerde doelstellingen, die duidelijk aangeven wat de stichting wil bereiken en op basis waarvan gecontroleerd kan worden of ze bereikt zijn.

SMART methode

De SMART methode kan u helpen bij het goed formuleren van doelstellingen. SMART staat voor:

• Specifiek
    Een doelstelling moet exact aangeven wat er bereikt moet worden. Vragen die u kan stellen bij het bepalen van het specifieke doel zijn: ‘Wie is er bij het doel betrokken?’, ‘Wat willen we precies bereiken?’, ‘Waar willen we iets bereiken?’, ‘Wanneer willen we dat bereiken?’, ‘Wat zijn de voorwaarden en beperkingen?’, ‘Waarom willen we dit doel bereiken?’

Er is een onderscheid tussen resultaten en doelen.
    Als u bijvoorbeeld zegt: ‘De stichting wil iedereen helpen in project X’, is dat een resultaat, geen doel. Doelen om dat resultaat te bereiken kunnen zijn: ‘We willen een start maken met fondsenwerving’, of ‘we willen fondsenwerving inzetten’. Dan kan dit doel nog specifieker gemaakt worden: ‘we willen online fondsenwerving inzetten om 10% meer financiële middelen binnen te krijgen voor project X‘ Dit is heel concreet!

• Meetbaar
    U wilt fondsen werven om meer financiële middelen te verkrijgen voor project X. Goed! Hoever wil u gaan? Hoe ziet gemeten succes eruit? Hoe weet u dat u op weg bent je doel te bereiken? U zal uw doel dus moeten opsplitsen in meetbare onderdelen.
  • Aanvaardbaar
    Is het doel bereikbaar? Bij deze stap gaat u na of het doel voor de stichting acceptabel is. Er wordt een afweging gemaakt in de inspanning die de verwezenlijking van het doel zal kosten tegen de andere inspanningen en verplichtingen de stichting heeft.
    Als er een gebrek is aan tijd, geld of talent om het gestelde doel te bereiken dan is de kans klein dat u het doel bereikt. Het is wel mogelijk om lange termijn doelen te maken door de tussenstappen verstandig te plannen en een tijdskader aan te geven om ze uit te voeren.
  • Relevant
    Is het realistisch voor de stichting om het gestelde doel te bereiken? Is fondsenwerving de beste oplossing voor project X? U, als bestuur, beslist of het gestelde doel realistisch is voor de stichting en of de capaciteiten om het doel te bereiken aanwezig zijn. Als er voldoende draagvlak is gecreëerd en de betrokkenen willen zich helemaal inzetten om het doel te bereiken, is het realistisch.
  • Tijdsbepaald
    Zorg voor een goed schema voor de verschillende stadia van je doel. Als deze ontbreekt, heeft u niks om naartoe te werken. Hoe specifieker het schema, hoe motiverender en makkelijker het zal zijn om het gestelde doel te behalen. Bedenk ook wat u zal doen als het plan uitloopt; hou de tijdslijn flexibel en realistisch.
    Pas uw doelstelling aan op het tijdsverloop:
    We willen online fondsenwerving inzetten om aan het einde van dit jaar 10% meer financiële middelen binnen te krijgen voor project X

15 Reacties op Doelstellingen

1. avatar Charry van Bleijswijk zegt:

Beste meneer/mevrouw,

Ik ben een vrouw van 58 jaar en zou graag een spirituele stichting willen beginnen in Den Haag of omstreken.
    Ik weet niet waar ik moet beginnen.
    Heeft u advies?

MVG Charry van Bleijswijk

2. avatar Raymond zegt:

Kan iemand mij helpen aan een notaris met verstand van het opzetten van een internationale stichting?

Gaarne respons per email aub.