Doelstellingen

Doelstellingen Stichting

Doelstelling De doelstelling van een stichting hoeft niet altijd van ideële of liefdadige aard te zijn. Er bestaan ook stichtingen met een doelstelling van meer zakelijke of commerciële aard, zoals bijvoorbeeld bepaalde spaarbanken. Dit misverstand is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de wet enige beperkingen aan de doelstelling van een stichting stelt.

Het is belangrijk dat mensen weten waar uw stichting mee bezig is, dat ze weten waarvoor je staat en waar je naartoe wil;  en het is belangrijk dat je dit ook waarmaakt. Vandaar het belang van goed geformuleerde doelstellingen, die duidelijk aangeven wat de stichting wil bereiken en op basis waarvan gecontroleerd kan worden of ze bereikt zijn.

SMART methode

De SMART methode kan u helpen bij het goed formuleren van doelstellingen. SMART staat voor:

• Specifiek
    Een doelstelling moet exact aangeven wat er bereikt moet worden. Vragen die u kan stellen bij het bepalen van het specifieke doel zijn: ‘Wie is er bij het doel betrokken?’, ‘Wat willen we precies bereiken?’, ‘Waar willen we iets bereiken?’, ‘Wanneer willen we dat bereiken?’, ‘Wat zijn de voorwaarden en beperkingen?’, ‘Waarom willen we dit doel bereiken?’

Er is een onderscheid tussen resultaten en doelen.
    Als u bijvoorbeeld zegt: ‘De stichting wil iedereen helpen in project X’, is dat een resultaat, geen doel. Doelen om dat resultaat te bereiken kunnen zijn: ‘We willen een start maken met fondsenwerving’, of ‘we willen fondsenwerving inzetten’. Dan kan dit doel nog specifieker gemaakt worden: ‘we willen online fondsenwerving inzetten om 10% meer financiële middelen binnen te krijgen voor project X‘ Dit is heel concreet!

• Meetbaar
    U wilt fondsen werven om meer financiële middelen te verkrijgen voor project X. Goed! Hoever wil u gaan? Hoe ziet gemeten succes eruit? Hoe weet u dat u op weg bent je doel te bereiken? U zal uw doel dus moeten opsplitsen in meetbare onderdelen.
  • Aanvaardbaar
    Is het doel bereikbaar? Bij deze stap gaat u na of het doel voor de stichting acceptabel is. Er wordt een afweging gemaakt in de inspanning die de verwezenlijking van het doel zal kosten tegen de andere inspanningen en verplichtingen de stichting heeft.
    Als er een gebrek is aan tijd, geld of talent om het gestelde doel te bereiken dan is de kans klein dat u het doel bereikt. Het is wel mogelijk om lange termijn doelen te maken door de tussenstappen verstandig te plannen en een tijdskader aan te geven om ze uit te voeren.
  • Relevant
    Is het realistisch voor de stichting om het gestelde doel te bereiken? Is fondsenwerving de beste oplossing voor project X? U, als bestuur, beslist of het gestelde doel realistisch is voor de stichting en of de capaciteiten om het doel te bereiken aanwezig zijn. Als er voldoende draagvlak is gecreëerd en de betrokkenen willen zich helemaal inzetten om het doel te bereiken, is het realistisch.
  • Tijdsbepaald
    Zorg voor een goed schema voor de verschillende stadia van je doel. Als deze ontbreekt, heeft u niks om naartoe te werken. Hoe specifieker het schema, hoe motiverender en makkelijker het zal zijn om het gestelde doel te behalen. Bedenk ook wat u zal doen als het plan uitloopt; hou de tijdslijn flexibel en realistisch.
    Pas uw doelstelling aan op het tijdsverloop:
    We willen online fondsenwerving inzetten om aan het einde van dit jaar 10% meer financiële middelen binnen te krijgen voor project X

13 Reacties op Doelstellingen

1. avatar Gera zegt:

Hoi iedereen ik wil graag een stichting oprichten maar wie moet je allemaal in een stichting zetten om het op te richten?
    en hoe kan je makkelijk je doelstellingen formuleren?

2. […] wil; en het is belangrijk dat je dit ook waarmaakt. Vandaar het belang van goed geformuleerde doelstellingen, die duidelijk aangeven wat de stichting wil bereiken en op basis waarvan gecontroleerd kan worden […]

3. […] en vast te leggen in een stichtingsplan. Hierin wordt beschreven staan de activiteiten, doelgroep, doelstellingen en financiële situatie beschreven. Kijk ook om u heen wie u eventueel zou kunnen helpen in uw […]

4. avatar Andre M zegt:

Als ondernemer had ik gisteravond een discussie met een accountant over de volgende stelling. Er werd mij verteld dan een Stichting met daar onder een CV een beter bescherming zou bieden als een Holding met een werkmaatschappij.
    De constructie zou er als volg uit gaan zien, men richt een Stichting op en hangt daar onder een CV. De stichting treed op als een commendaire vennoot, de andere commandaire vennoot is een vennoot om het niet.

Bij een eventuele teloorgang zou er geen enkele aansprakelijkheid op de stichting verhaald kunnen gaan worden, ook zou de belastingdienst geen enkele poot hebben om op te staan om om wat voor reden dan ook enig verhaal te kunnen halen.

• avatar Wim Demaere zegt:

Beste Andre,

ik las uw reactie en was benieuwd of u ondertussen hier al meer over te weten gekomen bent. Wij zouden hetzelfde systeem willen toepassen voor een woon-leefproject in Portugal. Stichting starten als buffer voor de kwetsbaarheid van de Coöperatieve venootschap.

Kan u mij wat meer info of tips of een notaris met kunde omtrent dit thema bezorgen?

Hartelijke Groet
      Wim Demaere

5. avatar Navin zegt:

Hoi,
    Ik wil een stichting beginnen om in de gehele wereld te kunnen helpen met veel doeleinden.
    Hoe ik moet beginnen dat weet ik niet maar weet wel dat dit mijn doel is en het wil bereiken.
    Hopende kan ik ee goede advies krijgen hoe ik moet starten en wat ik moet doen allemaal.

• avatar Michel zegt:

Hoi Navin,

Ben je al begonnen met je stichting?
      Ik wil graag meer weten over je doel omdat ik me kan vinden in de gedachte “de gehele wereld helpen”

Ik weet dat deze reactie een beetje laat is maar ik denk “je weet maar nooit”.

Met vriendelijke groet,

Michel

6. avatar Andre zegt:

Ik vraag mij af waar de scheidslijn zit van een stichting met onderneming en de stichting zonder.

kan iemand mij daar wat uitleg over geven?

7. avatar joost zegt:

Kan ik een stichting in het leven roepen met als doel om een ouderwets type jacht te behouden. In dit geval een platbodem. Inbreng jacht, auto en geld. Achterliggende gedachte: indien mij iets overkomt dan hebben mijn kinderen mijn huis, jacht en spaarrekening. Op papier is er een batig saldo. Praktijk: op mijn huis rust een hypotheek. De woningmarkt is van dien aard dat die woning bijna niet te verkopen is. De kinderen zullen dus de hypotheek op moeten blijven brengen tot de verkoop. Die last is te zwaar. Mogelijkheid: nalatenschap weigeren, maar dan ook alles. Oplossing: deel van eigendom in een stichting onderbrengen, de kinderen adviseren in het geval van een te verdelen nalatenschap: weigeren, de stichting blijft dan voor hen behouden. Kan dit, wat zijn de consequenties?

8. avatar Alex Kuiper zegt:

We zijn bezig met het opzetten van een stichting om een bestaand open-source project in onder te brengen.

In principe is onze primaire doelstelling het waarborgen van de continuiteit van het project, maar daarnaast willen we ook wat bredere doelen opnemen als voorlichting over open source en vrije software en bewust wording over copyright.

Ons open source project is een Android e-reader app waarvan de bron-code gratis beschikbaar is onder de GPL (GNU Public License). We ondersteunen dit project financieel door verkoop van toegang tot een cloud-dienst de we bieden en door reclame in de app.

Hiernaast ontvangen we donaties van mensen die het project willen ondersteunen en werken er vrijwilligers mee aan het verder ontwikkelen van de app.

We hebben een gesprek bij de KvK gehad, maar het werd al snel duidelijk dat de persoon waarmee we spraken weinig kennis had van open source en moeite had met het verschil met een volledig commercieel project.

Nu is het in het buitenland zeer gebruikelijk dat open source projecten onder gebracht worden in een Foundation, maar ik ken geen Nederlandse voorbeelden.

Het voornaamste resultaat wat we uit het KvK gesprek hebben gehaald is dat we de notaris zouden moeten overtuigen dat een open source project “stichting-waardig” is.

Mijn vragen zijn eigenlijk:
    – Hoe kunnen we dit het best waarborgen in de statuten?
    – Wie kent er een notaris met voldoende affiniteit met IT om dit goed te regelen?

Alex

9. avatar Jan Bos zegt:

‘De stichting wil iedereen helpen in project X’is wel degelijk een doel. Een doel is een gewenst resultaat. Een behaald resultaat is: ‘we hebben in 2012 zoveel % mensen kunnen helpen in project X’.

Zo is een legitiem doel: ‘10% meer financiële middelen binnen krijgen voor project X in jaar Y‘. De acties die moeten worden uitgevoerd om dat doel te bereiken, zijn o.a.: ‘online fondsenwerving inzetten’.

Maak een onderscheid in: Uitgangspositie, weg/route/acties, doelresultaat c.q. gewenste/haalbare eindpositie.

Voor de R hanteren we naast relevant ook reëel; 50% extra werving is niet reëel, 10% is realistisch.

10. avatar Koos zegt:

Erg informatief stukje. Het legt duidelijk uit hoe doelstellingen gemaakt worden. ik heb ook geleerd dat een doelstelling positief gesteld moet worden omdat dat motiverender werkt.