Financieel

Het is van essentieel belang dat u de financiële administratie van de stichting op orde heeft. Het bestuur is namelijk wettelijk verplicht om zorg te dragen voor de administratie. Hiernaast geldt een bewaarplicht van 7 jaren (fiscale bewaarplicht). De zaken financieel op orde hebben is dus verplicht maar ook belangrijk voor adequate sturingsinformatie.

In dit gedeelte wordt de financiële kant belicht; boekhouding. Een belangrijke stelregel is: het hoe meer jezelf doet hoe minder de boekhouding kost. Neem echter wel in overweging waar uw sterke kanten liggen zodat het inderdaad ook geld scheelt.

Wat zijn de mogelijkheden?

Er zijn meerdere manieren om te boekhouden:

• Bonnetjes in een doos en rekeningen in een map
  • Boekhouden met Excel
  • Boekhouden met een boekhoudprogramma (tip)

Keuze van boekhouder

Er is een ruime keuze waar u terecht kan voor de boekhouding.

• Accountant
  • Groot administratiekantoor
  • Klein administratiekantoor
  • Avondboekhouder
  • Online (tip)

In de onderzoeken en interviews die zijn gedaan door nieuwestichting.nl is online boekhouden de meest ideale oplossing voor startende (kleinere) stichtingen.

• Relatief lage kosten
  • U werkt namelijk altijd met de nieuwste versies (u hoeft dus niet zelf te updaten met het gevaar gegevens kwijt te raken)
  • U kunt vanaf elke locatie, met internet, inloggen om te boekhouden
  • Een accountant of boekhouder kan meekijken in uw administratie (tijdwinst!)

De keuze

Als u overweegt een (online) boekhoudpakket aan te schaffen let dan op donateursregistratie, giften registratie, giften koppeling, financiële administratie en rapportages.

Automatische incasso voor stichtingen