Stichting en belasting

Een stichting kan te maken hebben met verschillende belastingen zoals omzet-, loon- en vennootschapsbelasting, maar ook de schenk- en erfbelasting. Welke belastingen er geheven worden, hangt af van de activiteiten van de stichting.

Btw-plichtig?

Een stichting is niet per definitie vrijgesteld van btw. Het gaat om het doel van de stichting en welke prestaties er geleverd worden. Een stichting is btw-plichtig als zij voldoet aan de eisen van het ondernemerschap van de Belastingdienst. Een stichting die een onderneming drijft, zal ieder geval omzetbelasting en vennootschapsbelasting moeten betalen. Belastende prestaties zijn prestaties waardoor je deelneemt in het economisch verkeer en dus concurreert met andere organisaties of instellingen. Bij aanmelding van de stichting bij de Kamer van Koophandel, worden de gegevens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst. Indien van toepassing wordt een btw-nummer toegekend.

De Belastingdienst beoordeelt uw situatie en bepaalt aan de hand daarvan of u wel of niet btw-plichtig bent.

Op de website van de Belastingdienst kunt u hier meer over lezen.

Vennootschapsbelasting (VPB)

Een stichting met een onderneming betaalt vennootschapsbelasting. Een onderneming is een organisatie van arbeid en kapitaal, die winst probeert te maken door deel te nemen aan het economisch verkeer. Bv’s, nv’s en coöperaties betalen vennootschapsbelasting over de winst. Zoals hierboven beschreven, kunnen ook stichtingen vennootschapsbelasting verschuldigd zijn, als zij een onderneming drijven. De tarieven voor de vennootschapsbelasting zijn:

• 20% over de eerste € 200.000,- van de winst;
  • 25 % over de rest.

Vrijwilligers

Veel stichtingen werken met vrijwilligers die een vergoeding krijgen in geld of in natura. Er zijn limieten voor deze vergoedingen. Op de website van de belastingdienst staat meer over belasting en vrijwilligers.

Schenkingen en erfenissen

Een stichting die een schenking of erfenis krijgt, betaalt successie- en schenkingsrecht. Vrijstelling is mogelijk als de Belastingdienst de stichting ziet als:

• Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
    Een ANBI is een algemeen nut beogende instelling. Een instelling kan alleen een ANBI zijn, als ze zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut.
  • Sociaal Belang Behartigende Instelling (SBBI). Dit is een vereniging of stichting die geen ANBI is, maar wel een sociaal belang nastreeft en aan enkele andere voorwaarden voldoet.

Een gift aan een ANBI is voor de gever aftrekbaar. Een gift aan een SBBI niet.

Automatische incasso voor stichtingen

9 Reacties op Stichting en belasting

1. avatar Jeroen zegt:

Inzichtelijk artikel met bruikbaar advies! Ik denk dat elke organisatie er goed aan doet om van te voren belastingadvies in te winnen bij een professional om later niet voor verassingen te komen te staan.

2. avatar Fabian zegt:

Hallo,

Wij zijn bezig een ANBI aan te vragen omdat een aantal Portugese bedrijven onze stichting willen sponsoren, daarvoor hebben ze een ‘VAT’ (BTW) nummer nodig. Nu vroeg ik mij af, krijgen wij bij het aanvragen van een ANBI status ook automatisch een BTW nummer?

3. Goedemorgen,

wij zijn een vereniging met een ANBI verklaring.
    Hebben onlangs een nieuwe website laten bouwen en hebben hiervoor 21% btw afgedragen.
    Bij het publiceren van ons blad, bij de drukker, betalen we 6 % btw.

Komen we bij de makers van de website ook in aanmerking voor 6% btw i.p.v de nu betaalde 21%
    Hoor het graag.

Met vriendelijke groet
    Dout Siegersma

4. avatar MIk zegt:

De link naar het formulier werkt niet.

Op de website van de Belastingdienst kunt u een FORMULIER downloaden. Hiermee kan de Belastingdienst vaststellen of en welke belastingen uw stichting moet betalen.

• avatar nieuwestichting.nl zegt:

Dank voor de tip, de belastingdienst heeft het formulier verwijderd. Op de site van de Belastingdienst is hier meer informatie te vinden over de verschillende belastingen die voor stichtingen kunnen gelden.

5. avatar Kathleen zegt:

Beste,
    Ik had graag het formulier van de belsatingsdienst onder het kopje BTW-plichtig gedownload, maar dat is niet mogelijk. Kan u mij de juiste link bezorgen?
    Hartelijks -

6. avatar Paul zegt:

Ben je verplicht om je stichting aan te melden bij de belasting? Ook als je geen inkomsten hebt, geen onderneming aan de stichting en geen schenkingen e.d. krijgt ?

7. avatar a. esman zegt:

Onze (AMBI)stichting kent 2 vriendenkringen, voor elk van de onder ons beheer vallende molens 1. Die kringen hebben geen rechtspersoonlijkheid. Hun doel is donateurs te werven om zodoende draagvlak te verkrijgen voor de instandhouding van beide molens. De gedoneerde gelden gebruiken zij om onze stichting financieel bij te staan bij groot onderhoud van de molens omdat de overheidssubsidies per definitie niet toereikend zijn (wij moeten altijd 10% bijleggen).
    Nu overwegen die vriendenkringen om zich d.m.v. een stichtingsakte rechtspersoonlijkheid te verwerven. Ik vraag mij dan af of hun bijdragen aan onze stichting dan als belastbare giften zullen worden beschouwd. Kunt u mij daar uitleg over geven?

8. Goede morgen,

Ik ben penningmeester van bovengenoemde stichting die zich inzet voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van mensen die het nodig hebben.Ik heb 2 vragen:

1.Vraag: als onze stichting een gift geeft aan iemand, hoe wordt voor deze persoon de gift fiscaal behandeld?

2.Is het nodig om als bestuur van een stichting een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten?

Alvast bedankt voor uw moeite.