Loon, beloning en vergoeding

Een vraag die de notaris veelvuldig gesteld wordt is of het mogelijk is om voor werkzaamheden worden verricht voor een stichting loon of een vergoeding mag worden ontvangen. Een stichting is een rechtspersoon en kan dus geld ontvangen en uitgeven. Echter, de wet stelt hier wel eisen aan. Daarom nu een kort overzicht om te checken of u voor de werkzaamheden die u verricht salaris of een beloning mag ontvangen.

Loondienst

Elke stichting mag mensen in loondienst hebben. Het draait dan om werkzaamheden die te maken hebben met de doelstelling van de stichting of andere werkzaamheden om de stichting ‘draaiende’ te houden. Zolang het gaat om een loondienstverband, dat wil zeggen dat de stichting werkgever is en u de werknemer, mag u gewoon loon ontvangen voor wat u doet. Dit loon is dan niet onbelast en er zullen de gewone belastingen over betaald moeten worden. Ook moet er een duidelijk contract zijn opgesteld tussen u en de stichting betreffende de precieze werkzaamheden en het te ontvangen loon.

Vrijwilligersvergoeding

Ook vrijwilligers mogen een vergoeding ontvangen voor de werkzaamheden die zij verrichten. Deze vergoeding mag echter niet in verhouding staan met het verrichte werk: anders is er geen sprake meer van vrijwilligerswerk maar van een werkgever-werknemer relatie. De vrijwilligersvergoeding is onbelast en hoeft niet te worden aangegeven bij de Belastingdienst. Aan de vrijwilligersvergoeding zitten grenzen. Zo mag een persoon van 23 jaar of ouder niet meer dan €4,50 per uur / €150 per maand / €1500 per jaar ontvangen en iemand jonger dan 23 jaar zelfs niet meer dan €2,50. Het voordeel van deze vrijwilligersvergoeding is natuurlijk dat hij onbelast is en (hoewel het meestal niet gaat om veel geld) wel een extra motivatie kan betekenen voor de vrijwilligers. Zorg wel atijd voor duidelijke afspraken en maak deze afspraken ook schriftelijk.

Beloning bestuurder

De gewone stichting

Aan de beloningen die gegeven kunnen worden aan bestuurders van een stichting zitten geen beperkingen. Bij een gewone stichting staat het u volkomen vrij om een bestuurder / het gehele bestuur een beloning toe te kennen. Deze beloning wordt door de belastingsdienst echter gezien als inkomen en er moet daarom ook meestal inkomstenbelasting over deze beloning worden betaald.

De ANBI

Bestuurders van een ANBI zijn gebonden aan veel meer richtlijnen dan bestuurders van een stichting zonder ANBI status. Zo mogen zij geen beloning ontvangen. Hoogstens mogen bestuurders van een ANBI een onkostenvergoeding ontvangen en een vacatiegeld dat niet bovenmatig is. Meer informatie over deze vergoedingen en vacatiegelden kunt u vinden in het boek ‘Mijn stichting’.

5 Reacties op Loon, beloning en vergoeding

1. avatar Hannie Stork zegt:

Wij hebben een stichting, daar willen wij bezittingen in plaatsen. Probleem voor het land Frankrijk, eigendom moet verkocht anders een grote belastingaanslag.
    Hoe deel je bezittingen in een Stichting zodanig dat het bezit kan worden toebedeelt aan de bestuursleden.
    Wanneer dat in de tekst van het uittreksel kan worden opgenomen zijn wij klaar.
    Tot nu toe heeft niemand ons antwoord kunnen geven.
    Hannie

2. avatar Pieter zegt:

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik ben penningmeester van een stichting en wij hebben een ANBI-status. Wij willen bepaalde trainingen organiseren en de trainer moet daarvoor betaald worden. Deze trainer zit niet in het bestuur. Hoe moeten wij deze persoon vergoeden?

• avatar Cynthia zegt:

Hoi Pieter,

Dit is gewoon een dienst die je inkoopt, tenzij diegene geen zzp’er is, in dat geval zal een onkostenvergoeding moeten worden gegeven die reëel is voor een vrijwilliger, of zal je moeten uitbetalen in cadeaubonnen oid.

3. avatar Marieke zegt:

Kan een stichting iemand inhuren zonder iemand in dienst te nemen?
    Kan een stichting een werkervaringsplek aanbieden?
    Hoe gaat dit in zijn werk?

• avatar Richard zegt:

Hallo Marieke,

Zo te zien zitten wij met precies dezelfde vragen. Ik ben me momenteel aan het orrienteren om een stichting op te zetten.. jij ook? en hoe gaat dat sofar? wie weet kunnen we informatie uitdelen en zo elkaar steunen!

Groet,

Richard