Nieuwestichting.nl

Statuten wijzigen

Het kan voorkomen dat de statuten aanpassing nodig hebben.
Enkele oorzaken die een statutenwijziging tot gevolg hebben zijn  bijvoorbeeld:

  • Naamswijziging van de stichting
  • Verandering van de feitelijke werkzaamheden
  • Er is een Raad van Toezicht aangesteld
  • De wijze van bestuursbenoemen of ontslag is gewijzigd
  • Vertegenwoordigingdbevoegdheid van de bestuurders is gewijzigd

Alleen als de statuten van de stichting de mogelijkheid geven, kan het bestuur besluiten tot statutenwijziging.
Het wijzigen van statuten kost echter geld. Als u wijzigingen wilt doen, bekijk dan goed of er geen andere wijzigingen noodzakelijk zijn zodat u de statuten niet twee keer hoeft aan te passen.

Als er in de statuten niks opgenomen is over het wijzigen van statuten en een statutenwijziging blijkt toch noodzakelijk dan kan de rechtbank op verzoek van de oprichter, het bestuur of het openbaar ministerie de statuten wijzigen. De rechter zal hiertoe overgaan als de ongewijzigde handhaving van de statuten zou leiden tot gevolgen die bij de oprichting redelijkerwijze niet kunnen zijn gewild.


9 Reacties op Statuten wijzigen

  1. avatar Cors van den Beg zegt:

    Ik ben een jaar of 5 als directeur/bestuurder door de aandeelhouders ontslagen. Welke administratieve handelingen zijn daarbij verplicht (bv verslag overleg waar dat ontslag is mede gedeeld, wijziging statuten, etc.)?

  2. avatar Linnel zegt:

    In de statuten staat opgenomen dat de stichting, anders dan door het vervallen van haar doel, alleen kan worden opgeheven door het bestuur, tot welke opheffing en statutenwijziging een besluit van het bestuur nodig is.

    Nu is het doel vervallen van de stichting, is er dan wel of niet een besluit van opheffing nodig van het bestuur??

  3. Als 1 van de bestuursleden vertrekt en vervangen wordt door een ander maar ook de vestigingsplaats van de Stichting daardoor veranderd is het dan noodzakelijk om naar de notaris te gaan?
    De wijzigingen zijn doorgegeven bij de KvK maar we willen ook graag de ANBI-status aanvragen.

  4. avatar Gianni Marie van den Heuvel zegt:

    Heeft de KvK bevoegdheid om te controleren of de aantal bestuurders volgens statuut kloppen? Of is dit een Stichting aangelegenheid?

  5. avatar Erik.M. zegt:

    Hallo, ruim 30 jaar geleden een stichting opgericht met het doel om een gedrukt periodiek uit te geven. ik wil het doel van deze stichting, die al een flink aantal jaren “slaapt” ( en op papier “bestuurd” wordt door 3 personen, een kompleet ander doel geven, namelijk voor het opzetten en in stand houden van een kleinschalig museum, dat gerunt gaat worden door vrijwilligers.

    de aktie die dus ondernomen moet worden:
    Wijziging van doelstelling.

    Andere samenstelling van bestuur, 2 van de 3 “zittende” bestuursleden, die op papier staan i.v.m. de KvK inschrijving, gaan uit het bestuur, 3e persoon ( in casus ikzelf)aangevuld met enkele nieuwe bestuursleden, vormen het nieuwe 9 actieve) bestuur van de stichting. )Dezelfde mensen die ook vrijwilligerswerk in het museum gaan doen.

    De huidige naam van de stichting blijft wel bestaan, eventueel met een toevoeging, die de doelstelling van het museum onderschrijft.

    Ik heb begrepen dat e.e.a. via een notaris moet gaan, wat ik zou willen weten met welke kosten we (ongeveer ) rekening moeten houden.

    Alvast bedankt voor eventuele reacties, vriendelijke groet, Erik.M.

  6. […] als de statuten het toestaan kan het bestuur de statuten wijzigen. Is dit niet het geval dan kan er alleen in uitzonderlijke situaties een verzoek bij de rechtbank […]

  7. avatar Cara Boerwinkel zegt:

    Ik zou de statuten van mijn stichting willen wijzigen, d.w.z. de doelstellingen waarvoor de stichting destijds is opgezet zou ik willen veranderen in de doelstellingen van een nieuwe stichting zodat ik deze nieuwe stichting kan gebruiken als rechtsvorm voor de nieuwe idealen en feitelijke werkzaamheden die we op het oog hebben. Daarmee komen zowel de naam als de doelstellingen van de oude stichting te vervallen . Heel kort komt het er op neer of ik een bestaande stichting, waarvoor ik de notariskosten destijds heb voldaan, kan laten opgaan in een nieuwe stichting?

  8. avatar Assatoel zegt:

    Begrijp ik goed dat als de namen van de bestuursleden veranderen er géén wijziging van de statuten nodig is? Dat je dan kan volstaan met de verandering door te geven aan de KVK? Of moeten we voor een verandering in het bestuur wel ALTIJD naar de notaris? Heeft een ANBI-status hier ook nog invloed op?

    De informatie hier over op het internet is nog al tegenstrijdig.

    Wij gaan een stichting oprichten voor een schoolproject in Nepal.

    M.V.G.

    • avatar nieuwestichting.nl zegt:

      U hoeft inderdaad niet naar de notaris voor een bestuurswisseling. In de statuten van een stichting staat de bestuurssamenstelling omschreven (bijvoorbeeld het minimaal aantal personen en de functieomschrijving). In het openbare handelsregister van de Kamer van Koophandel staan de namen van de huidige bestuursleden vermeld. U bent verplicht om een bestuurswisseling door te geven aan het handelsregister. Wilt u een wijziging aanbrengen in de voorwaarden voor een bestuur (aantal personen of soort functie of wijze van besluitvorming), dan moet u dit wel middels een statutenwijziging bij de notaris laten vastleggen. Voor meer informatie over het oprichten van een stichting raden we het boek aan Mijn Stichting | Alles over het oprichten en besturen van een stichting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Controle vraag: *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>