Wij zijn opzoek naar nieuwe stichtingen

Heb je net een nieuwe stichting opgericht? Of bent u in het proces van een stichting oprichten? Dan willen wij graag jouw verhaal horen en publiceren op deze website.

Iedereen, die een stichting wil oprichten, loopt tegen bepaalde punten aan. Deze willen wij graag met jou onder de loep nemen om zodoende deze website uit te breiden en elkaar te helpen.
Hiernaast is het voor u een opstap naar publiciteit. Wij geven u de ruimte om meer te vertellen over uw stichting, uw doelen en projecten.

Ons doel is om elke maand een (nieuwe) stichting in de spotlight zetten.

Gratis publiciteit en elkaar helpen? Grijp dan deze kans en neem contact met ons op!

8 Reacties op Wij zijn opzoek naar nieuwe stichtingen

1. Onze stichting is gebaseerd in bomen in de tropics in CR.
    Wij probeer om nieuwe bomen te planten per elke studenten in de openbare scholen en Costa Rica!
    Onze doel is de CO2 te verminderen en zo doen wij dat.
    Ik wil graag doorgaan met mijn stichting in de Nederlands omdat ik woon ook in utrecht bijna de hele jaar; ik heb mijn verblijfsvergoeding en ikkan ook Nederlands praten !
    Wij werken samen met kinderen met projecten over de manier om de afval beter de handelen en over verschillende aspecten voor een beter wereld .
    Maar ik heb nodig om te weten hoe kan ik in Nederland beginnen om dit projecten aan de slag te brengen.
    Kunnen jullie mij helpen?
    Bedankt
    Maria Cruz

2. avatar heleen van Dorsten zegt:

De bank geeft ook als reden op dat er veel wordt gesjoemeld met stichtingen. Er wordt niet zomaar een rekening geopend? Dit zijn regels van de overheid.
    De bedoeling is dat we de Stichting voor de zorg gebruiken maar ook charitatief, dat laatste stond ook al in onze statuten genoemd. De stichting was tot nog toe slapend. De bank zegt dat we de statuten moeten aanpassen om deze ook voor een charitatief project te mogen gebruiken.
    We hebben er al veel eigen geld in gestoken om de stichting op te zetten en om aan alle eisen van de overheid te voldoen om awbz erkenning e.d. te krijgen. Allemaal weggegooid geld blijkt.
    Wat is dan het nut van een stichting?
    Voor de AWBZ erkenning en om ZIN aan te kunnen vragen bij het zorgkantoor moest je een stichting hebben

• avatar nieuwestichting.nl zegt:

De startende stichtingen waarvan wij weten, kunnen zonder probleem een bankrekening openen, maar krijgen echter geen toestemming voor automatische incasso. Er is wel verschil tussen de diverse banken, dus rondshoppen kan lonen. Overigens is het wel zo dat zodra een van de bestuursleden een BKR-registratie heeft, het een stuk lastiger wordt. De bank wil -begrijpelijk – geen financiële risico’s lopen, dus een rekening waarop niet rood gestaan mag worden is in sommige gevallen ook een oplossing.
      Wat betreft de statuten: die zijn bepalend voor het handelen van de stichting. Dus als hierin een charitatief doel wordt vermeld, zou er geen statutenwijziging nodig hoeven zijn. Het beste is om een notaris hiervoor advies te vragen.

3. wij hebben een stichting maar krijgen geen bankrekening van de bank. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

• avatar nieuwestichting.nl zegt:

Beste Heleen,
      Dat hebben wij nog niet eerder gehoord, tenzij er grote financiële risico’s worden genomen. Wel is het vaak zo dat er geen toestemming door de bank wordt gegeven aan nieuwe stichtingen om automatische incasso te doen (terwijl dit juist voor stichtingen zo belangrijk is). Dat laatste kan gelukkig wel ondervangen worden: Zie http://www.ovas.nl/automatische-incasso.

• Hoi Heleen, Ook lopen wij hier tegen aan. Of we moeten met het voltallige bestuur bij de bank komen opdraven of je moet tot vier keer toe uitleggen wat je werkzaamheden als stichting zijn. Allemaal heel erg tijdrovend en frustrerend. Hopelijk hebben we binnenkort wel een positief besluit bij de Triodos Bank. Hartelijke groet, Patrick

4. avatar Cor Keijzer zegt:

Onze stichting moet nog geregistreerd worden, maar wat zijn de kosten hoog. Juist als je een stichting opricht dan heb je al zoveel aanloop kosten.
    Weet misschien iemand waar het goedkoop kan?